Do besplatne dostave Vam je ostalo još 2.000,00 RSD
RSD
 
 

Signalni lanac – Vodič za bolje snimke

Ukoliko su snimci koje beležite putem mikrofona, interfejsa ili kompjutera pomalo sterilni, i osećate u njima manjak prostora, dubine ili jačine zvuka, lako možete poželeti da dodate opremu za spoljno procesuiranje signala. Dodavanje ovih “oruđa” u vaš arsenal sledeći je korak u formiranju profesionalnog lanca analognog signala.

Tona efekata eksterno (“outboard”) je dostupna, a mi ćemo se u ovom tekstu koncentrisati na tri glavna tipa opreme za procesuiranje signala:

- Pretpojačala za mikrofone

- Kompresore/limitere

- Ekvilajzere

Zašto samo tri, za početak? Većina profesionalaca složiće se da mikrofonska pretpojačala (“pres”), ekvilajzeri (“EQ”) i kompresori formiraju temelj profesionalnog lanca audio signala.

Pređimo na uputstva kako da taj lanac signala formiramo.

Počnite od visokokvalitetnog analognog pretpojačala

Kada je u pitanju snimanje, miksuju se umetnost i nauka. Iako ne postoje striktna “pravila” u ovom svetu, ipak je osnova za dobar ton – postavljanje mikrofonskog pretpojačala prvog u signalni lanac koji formiramo.

Dodavanjem diskretnog analognog pretpojačala “između” vašeg kondenzatorskog mikrofona i audio interfejsa postižu se tri stvari:

  1. Dobija se puno upotrebljivog gain-a. Važno je napomenuti da pretpojačala integrisana u audio interfejse podižu nivo gain-a do operativnog stanja, međutim često su nesposobna da isporuče dovoljno gain-a bez stvaranja čujnog, neželjenog šuma. Takav je slučaj čak i kod skupljih interfejsa, obzirom da većina njih ne može da “izbaci” više od 60dB gain-a.
  2. Šum se smanjuje u znatnoj meri. Važno je osvestiti da iako neki od današnjih audio interfejsa mogu da dosegnu 60dB gain-a, vrlo je verovatno da će uz to ići i doza šuma u signalu. Ako ste nekad pojačali gain na audio interfejsu samo da proverite količinu neželjenog šuma, sigurno ste upoznati sa problematikom o kojoj govorimo.
  3. Ultimativni benefiti mikrofonskog pretpojačala su definisaniji karakter i/ili ton. Analogna pretpojačala za mikrofone namenjena profesionalnim audio snimanjima često su kreirana s osnovnom idejom - da bi (do)dala karakter tonu signala. Mikrofonski preamp tako možete izabrati prema vrsti zvuka koju želite da postignete. Neki muzički žanrovi poput alternativnog roka i folka traže više topline i “tamnije” tonove, dok pop i savremeni kantri zahtevaju “čistiji” zvuk sa više “headroom”-a. Mikrofonsko pretpojačalo pomaže u dostizanju bogatijeg, preciznije usmerenog karaktera vaših snimaka. Čak i “clean” preset analognog mik.preamp-a dodaje osetan karakter zvuku vašeg mikrofona, koji nećete imati ukoliko je on priključen direktno u audio interfejs. Eksperimentisanje sa različitim tonalnim paletama kao što su “American voiced mic preamps” ili “British voiced mic preamps”.

Evo nekoliko pretpojačala koja nose klasični zvučni setap vezan sa usponom rokenrola (definisaniji “udar” donjeg registra i glatki visoki tonovi):

* WA-12 MKII Black                   ** WA-412                     *** TB12 Black “Tone Beast”

Nasuprot tome, ukoliko tragate za apsolutno vintidž tonom sa bogatstvom dubine i tamnijim tonalnim karakterom, sledeća pretpojačala mogu biti za vas:

* WA-73                          * WA-273

Sada kad smo postavili parametre i formirali osnovu našeg tona, pređimo na EQ i kompresiju.

Imamo pretpojačalo. Šta je sledeće što treba da dodamo?

U duhu pravljenja sjajnih snimaka, svi smo pomalo “krivi” u smislu potrage za pravcem kojim ćemo dostići najbolji mogući zvuk. Ponekad samo želimo da nam eksperti kažu šta da uradimo ili koji je preset pravi za nas. Ali, za razliku od čvršćeg “pravila” o potrebi za pretpojačalom, narednoj odluci između dalje kompresije ili ekvilizacije nije potrebno toliko naučnog utemeljenja.

Prvo – bazično objašnjenje šta EQ i kompresija ustvari čine vašem signalu –

- Sa Ekvilizacijom (EQ) daje se prioritet/boost ili sečenje (cutting) frekvencija. Kada čujete nekog da kaže da “bustuje 10k”, on ustvari naglašava “treble” visokih tonova u audio signalu.

- Kompresija je deo dinamičkog procesuiranja čitavog spektra efekata. Performanse po prirodi variraju u jačini zvuka i ponekad je potrebno da se jačina audio signala učini balansiranijom. Kada je signal kompresovan, redukuje se volume(n) glasnijih delova signala.

Formiranje lanca

Sada kad znamo šta EQ i kompresija čine, koja je razlika između ekvilajzinga pre kompresije i ekvilajzera nakon kompresije? Jedan način pomoći u ovom izboru jeste razmotriti red/poredak operacija: Da li vam je važnije da različit volume (dinamiku) prvo definišete a zatim da podešavate frekvencije? Ili, da li biste se prvo posvetili ekvilizaciji a zatim brinuli o dinamici signala?

Pre-EQ – Prvo ekvilajzer, a zatim kompresija

Recimo da imate solo vokalistu/-kinju u čijoj izvedbi je dinamika varijabilna. Zvaćemo ovo zvukom “fokus na mene”. Govorimo o izvođačima čije performanse znatno variraju u jačini i stilskim “isporukama”, poput Adel, Kristine Agilere ili Ališe Kiz – kod kojih su instrumenti potpuno u službi tj. potčinjeni glavnom vokalu. Kada imamo dinamičan performans gde želimo da naglasimo organske promene u jačini tona, ne želimo tu puno kompresije – tada tragamo za “laganom” kompresijom.

U ovom slučaju, prvo želimo da pošaljemo pojačan signal (iz pretpojačala mikrofona) do ekvilajzera. Zatim koristimo EQ da naglasimo frekvencije koje smo poželeli da akcentujemo, pa tek onda prelazimo na kompresiju. Postavljanje kompresora nakon ekvilajzera pomoći će vam da “stisnete” odnosno sačuvate dinamiku snimljene izvedbe. Ukoliko je kompresor poslednji u našem signalnom lancu, načinićemo samo “laganu” kompresiju da bismo sačuvali organske aspekte numera sa dominantnim vokalima.

Post-EQ – Kompresija prva, a zatim EQ

Sada uzmimo kao primer ženski vokal koji neguje drugačiji stil i pristup snimanju. Nazovimo ovo “fokusiranim” zvukom. Neki snimci zahtevaju izbalansiraniji performans na planu jačine zvuka, tona, pa čak i frekvencije. Karakteristične izvođačice ovakvog stila su Riana, Kejti Peri, Pink i Keli Klarkson. Najznačajnija karakteristika ovog drugačijeg stila je konzistentnost vokala – različiti delovi izvedbe ne variraju previše u okvirima vokalnog registra, dok prateći instrumenti zauzimaju više soničnog prostora i pokrivaju širi frekvencijski opseg.

Upotreba kompresora pre EQ-a pomoći će da se pojačani signal prvo “zategne”, što podrazumeva da se varijabilnost u tonalnosti i jačini svede na minimum odstupanja od originalnog izvora zvuka. Primarna kontrola dinamike rezultira najkonzistentnijim signalom na planu jačine zvuka, koji zatim stiže do ekvilajzera. Sa EQ-om na kraju niza, završne intervencije dolaze na red za naglašavanje, odnosno neakcentovanje.

Zaista nije nikakva nauka!

Tek što smo zagrebali površinu fundamentalnih podešavanja tonova za profesionalne audio snimke sa spoljašnjim procesuiranjem signala. Postoje setapi u kojima koristimo ekvilajzer pre i nakon kompresije. “Sidechain” kompresija (bočnog lanca) gde efekat kompresije povezujemo sa drugim (performativnim) elementima naše numere, poput basa ili udara bas bubnja. Ekspanderi koji podižu nivo jačine zvuka (dinamiku), u suštini suprotno od kompresora. “Noise-gates, time-based effects”, i još mnogo toga.

Sa izuzetkom otpočinjanja “lanca” sa pristojnim analognim mikrofonskim pretpojačalom, svi mogući eksperimenti su dobrodošli! Pretražite forume, proverite šta kažu profesionalci koji izbacuju edukativan sadržaj na YouTube-u. Sve je više takvih sadržaja, vrlo korisnih na putu do sjajnog, željenog zvuka.

Još jedna stvar, čuvajte svoju opremu!

Uvek konsultujte uputstva za upotrebu za svaki proizvod, kako biste bili sigurni da na adekvatan način koristite vaše uređaje. Diskretna analogna audio oprema često sadrži elektronske komponente pod visokim naponom, čija nepravilna upotreba može da ošteti druge uređaje ukoliko lanac nije povezan u skladu s preporukama proizvođača.